BEP RIETVELD
donderdag 9 april 2026
BEP RIETVELD
beeldendekunstlezing door Karin Haanappel
19.30 uur in de “De Richtershof”, Jhr. von Heijdenstaat 6, Haaksbergen
Entreeprijs: leden van de Kunstkring, scholieren en studenten: gratis toegang.
niet-leden: €10,-
U kunt betalen aan de zaal, liefst met pinpas.
Elisabeth Eskes-Rietveld (Utrecht, 26 oktober 1913 – Amsterdam, 9 maart 1999), beter bekend als Bep Rietveld, was een Nederlands kunstschilder. Zij schilderde portretten, zelfportretten en stillevens. Bep was de oudste dochter van de ontwerper en architect Gerrit Rietveld en Vrouwgien Hadders. De ontwerper Wim Rietveld, de architect Jan Rietveld en de meubelontwerper Gerrit Rietveld jr.waren haar broers. De relatie met haar vader was ingewikkeld: zij bewonderde hem om zijn werk maar kon zijn relatie met Truus Schröder-Schräder en de gevolgen daarvan voor het gezin Rietveld moeilijk verdragen. Zij trouwde jong met de pianist Guus Seijler en kreeg op haar negentiende haar eerste kind. Na haar echtscheiding vertrok ze in 1937 naar Nederlands-Indië, waar ze hertrouwde met haar jeugdvriend Dennis Coolwijk. Uit dit huwelijk werden drie kinderen geboren; een hiervan overleed jong. Tijdens de Japanse bezetting was ze met haar kinderen geïnterneerd. Na de oorlog ging het gezin terug naar Nederland. Zij scheidde van haar tweede man en trouwde enkele jaren later met Derk Eskes, met wie ze ook drie kinderen kreeg. Bep Rietveld gaf al jong blijk van tekentalent. Haar vader moedigde haar niet erg aan om dat talent te ontwikkelen omdat hij van mening was dat de schilderkunst in de volledige abstractie van Mondriaan tot haar eindpunt was gekomen. Ze kreeg als meisje een tijd les van Charley Toorop, met wie ze wel wordt vergeleken. Door haar vroege huwelijk en moederschap kon ze geen carrière opbouwen als professioneel kunstschilder. Wel bleef ze haar hele leven tekenen en schilderen als ze daar maar enigszins de tijd voor had. In Nederlands-Indië werd haar werk In 1941 opgenomen in de tentoonstelling ‘Het vrouwelijk palet’ in de Kunstkring van Batavia en positief gerecenseerd. In de jaren dat ze in geïnterneerd was maakte ze veel portretten van medegevangenen en hun kinderen. Bij de kinderportretten ging het ook om kinderen die in het kamp waren overleden, of jongens die werden overgeplaatst naar een mannenkamp als ze tien jaar waren geworden. Na terugkeer in Nederland kreeg ze pas weer tijd voor het schilderen toen haar kinderen volwassen waren. Zij maakte nog steeds portretten, maar ook stillevens. In haar latere werk komt vaak het door haar vader ontworpen meubilair terug, vooral de Rood-blauwe (Rietveld) stoel. Zij exposeerde met enige regelmaat. In 1988 was er in het Katwijks Museum een overzichtstentoonstelling van haar werk, getiteld Op de grens van twee werelden. In 1991 werd haar werk samen met dat van haar broers Wim, Jan en Gerrit jr geëxposeerd in de tentoonstelling Vier keer Rietveld in De Zonnehof in Amersfoort.
Kunsthistorica Karin Haanappel is onderzoeker & auteur, gespecialiseerd in Herstory en een veel gevraagd spreker en schrijver.